تور لحظه آخری، تور ترکیه، تور ارزان، بانک اطلاعات تور

تور لحظه آخری، اطلاعات تور، تور لحظه آخری ترکیه، تور لحظه آخری استانبول، تور لحظه آخری کیش

تور لحظه آخری، تور ترکیه، تور ارزان، بانک اطلاعات تور

تور لحظه آخری، اطلاعات تور، تور لحظه آخری ترکیه، تور لحظه آخری استانبول، تور لحظه آخری کیش

پست ویژه تور آنتالیا ویژه نوروز 97/ 10 شب از 4،790،000 تومان

پست ویژه تور مالدیو ویژه نوروز 97/ 5 شب از 9،050،000 تومان

طبقه بندی موضوعی
تور تایلند تور تایلند تور آنکارا تورآنکارا تور لحظه آخری دیتا تور، مرجع تور های لحظه آخری قیمت بلیط قطار مشهد تهران قیمت بلیط قطار مشهد تهران رزرو هتل در مشهد رزرو هتل در مشهد تور ارزان استانبول یشنهادات شگفت انگیزی برایتان داریم تور استانبول تور استانبول تبلیغ متنی جهت اطلاع از تعرفه ها کلیک کنید

Code center

دریافت تور در تلگرام
 

بارها و بارها این جمله را شنیده ایم که ایران کشوری چهار فصل است و همه ما می دانیم که به خاطر آب و هوا و اقلیم چنین توصیفی را از کشورمان ارایه می دهند. کافیست به جای جای این مرز و بوم سفر کنیم تا این چهار فصل بودن را نه تنها در آب و هوا بلکه در شیوه معماری نیز لمس کنیم. هر بنایی در این سرزمین شکلی خاص دارد و با توجه به اصولی ویژه ساخته شده است؛ حتی بناهای مذهبی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در هر شهر و دیاری به شکلی متفاوت و منحصر به فرد ساخته می شوند.

مساجد از جمله بناهایی هستند که به دلیل اهمیت در میان مردم مسلمان ایران، به بهترین شکل ساخته و آراسته شده اند تا بهترین فضا را برای نیایش ایجاد کنند. سازندگان این بناها اصول معماری و شیوه های خلاقانه و هنرمندانه را در هم آمیخته اند تا بهترین و دیدنی ترین کار خود را به نمایش بگذارند. شهر شیراز میزبان یکی از مساجد قدیمی ایران است که با نام نصیرالملک شناخته می شود و از شاهکارهای معماری به شمار می رود. از شهری که خاکش پیکر دو شاعر نام آشنا همچون سعدی و حافظ و بزرگی چون شاهچراغ را در آغوش دارد، چندان هم بعید نیست که بنایی سرشار از ذوق هنری و شوق مذهبی را در خود جای داده باشد؛ مسجدی که با گذشت سالیان دراز هنوز هم پابرجا ایستاده و با زیبایی‌اش دل هر بیننده ای را می رباید. 


مسجد نصیرالملک
 
مسجد نصیرالملک شیراز
 

چرا مسجد نصیرالملک؟


  • مسجد نصیرالملک یکی از دیدنی ترین و متفاوت ترین مساجد ایران است.
  • این مسجد به سبب وجود شیشه های رنگی شهرت زیادی دارد.
  • کاشی کاری های این مسجد در نوع خود بی نظیر هستند.
  • استفاده از رنگ صورتی در کاشی کاری های این مسجد باعث شده تا جلوه آن دیدنی تر شود و لقب مسجد صورتی را نیز به آن بدهند.
مسجد نصیرالملک شیراز
 

آشنایی با مسجد نصیرالملک | مسجد صورتی ایران

مسجد نصیرالملک نام یکی از دیدنی های پرآوازه شهر شیراز است که در محله ای قدیمی به نام گودعربان قرار دارد. این شاهکار معماری ایرانی - اسلامی در همان ابتدا شما را محو تماشای خود می کند؛ همین که به در چوبی آن می رسید چشمتان به کاشی کاری گل سرخ، گل زنبق شیراز و مقرنس ها می افتد و در همان ثانیه های اول عاشق این مسجد می شوید. آنچه در این بنا بسیار به چشم می آید، استفاده از کاشی های صورتی رنگ است و همین مساله باعث شده تا لقب مسجد صورتی را به آن بدهند.

پس از عبور از هشتی و ورود به حیاط چهارگوش، همه چیز همانند دیگر مساجد ایران به نظر می رسد؛ طرح های زیبای کاشی کاری، حوض مستطیل شکل میان حیاط و ... همه و همه چیزهایی هستند که در اکثر مساجد تاریخی ایران یافت می شوند و دیدنشان خیلی دور از انتظار نیست. کمی بعد که پایتان به درون شبستان برسد تازه متوجه تفاوت این بنای مذهبی می شوید؛ شیشه های رنگی مسجد نور خورشید را از خودشان عبور می دهند و سایه رنگینشان را بر زمین می اندازند. 

این مسجد پس از گذشت بیش از ۱۵۰ سال هنوز هم برای عبادت مردم مورد استفاده قرار می گیرد و زیبایی ها و جلوه منحصر به فرد آن باعث شده تا نامش از بهمن ماه ۱۳۳۴ با  شماره ۳۶۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت برسد.

Mohamadreza Domiri Ganji

تاریخچه مسجد نصیرالملک

در سال ۱۲۵۵ حاکم فارس، میرزا حسن علی خان ملقب به نصیرالملک تصمیم گرفت مسجدی از خود به یادگار بگذارد، به همین جهت دستور ساخت مسجد نصیرالملک را صادر کرد. بر پایه کتیبه سردر این بنا حاج محمد حسن معمار و میرزا رضا کاشی گر ساخت آن را برعهده داشته اند. هزینه ساخت این مسجد نیز از محل خمس و زکات مردم تامین شد که روحانیان آن دوران از دریافت نقدی آن سرباز زده بودند.

پس از گذشت ۱۲ سال از زمان آغاز ساخت، در سال ۱۳۰۴ ساخت مسجد نصیرالملک به پایان رسید؛ اما خبری از شیششه های رنگی در آن نبود و در و پنجره های رنگین شبستان در سال ۱۳۴۸ توسط استاد حاج میرزا آیت ساخته شدند. این مسجد در ابتدا مجموعه ای شامل یک مسجد، یک خانه، یک گرمابه و یک انبار بود؛ اما قسمت بزرگی از آن شامل اندرونی و ورودی خانه، گرمابه، آب انبار و فضای بین خانه و مسجد در جریان ساخت خیابان جدید لطفعلی خان زند از بین رفت و امروزه اثری از آن دیده نمی شود.

در برخی آثار و نوشته های تاریخی از مسجد نصیرالملک نام برده شده است. به عنوان مثال کتاب فارسنامه ناصری درباره این مسجد چنین توصیفی ارایه می دهد:

در استحکام بنیان و سنگ ازاره و ستون‌های سنگی، شبستان و دریاچه (حوض) و صحن، مانند مسجد مشیر الملک و بلکه اندکی بزرگ‌تر است و بعضی تصرفات تازه در آن افزوده که بر محاسن آن افزوده است.

نصیرالملک که بود؟

میرزا حسنعلی خان نصیرالملک از خانواده مشهور قوام شیرازی و پسر قوام الملک بود و از اعیان و اشراف دوره قاجاریه به شمار می رفت. وی در زمان سلطنت ناصرالدین شاه، حکومت شیراز و فارس را برعهده داشت و به عنوان حاکمی عادل و با انصاف شهرت داشت. مرحوم نصیرالملک املاک فراوانی داشت که از جمله آن ها می توان به قسمتی عمده از شهرک سعدی در شیراز، مزرعه‌ای بزرگ در اطراف شیراز، چندین روستا در شهرستان بیضا، و چند روستا در اطراف فسا و سروستان و ... اشاره کرد. او همه دارایی خود را وقف امور خیریه کرد و امروزه نوادگان وی تولیت موقوفه نصیرالملک را بر عهده دارند و درآمد حاصل از اموالش را صرف امور خیریه می کنند.

مسجد صورتی
photo by Amir Ziadloo
مسجد صورتی
photo by Mohamadreza Domiri Ganji

مرمت مسجد نصیرالملک

از سال ها پیش اقدامات برای مرمت و نگهداری این مسجد باشکوه آغاز شده و تا به امروز دو دوره تعمیرات را پشت سر گذاشته است:

دوره اول حدود ۷۰ سال قبل برای تعمیر پوشش کف

دوره دوم از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۵

امروزه نیز این بازسازی ها کم و بیش ادامه دارد و هزینه آن از این منابع تامین می شود: درآمد موقوفات مسجد به وسیله اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس، توسط موقوفه نصیرالملک تحت نظاره اداره بقاع متبرکه و امور دینی فرهنگی.

مرمت های صورت گرفته در بخش‌های گوناگون عبارتند از: مقاوم سازی پی ساختمان، مقاوم سازی و دوخت و دوز تَرک ها، ایجاد کانال دفع نَم، مقاوم سازی پوسته اصلی ایوان شمالی، نوسازی های کانال های دفع آب، تعمیرات کامل بدنه داخلی.

معماری مسجد نصیرالملک 

مسجد نصیرالملک در زمینی به وسعت ۲۸۹۰ متر مربع بنا شده و زیربنای آن ۲۲۱۶ مترمربع است. یکی از ویژگی های بارز مسجد نصیرالملک کاشی کاری و مقرنس کاری چشم نواز آن است و از این حیث به عنوان ارزنده‌ترین مسجد ایران شناخته می شود. نکته جالب توجه نبود گنبد در این مسجد است که نشان می دهد این بنای مذهبی کاملا شخصی بوده و عموم مردم از آن استفاده نمی کردند.

کاشی کاری این مسجد بسیار تماشایی است و نمونه آن در جای دیگری دیده نمی شود. یکی از ویژگی های این کاشی کاری استفاده از رنگ صورتی به عنوان رنگ غالب است که در هیچ مسجد ایرانی دیگری به چشم نمی خورد. مقرنس کاری مسجد نصیرالملک نیز در نوع خود بی نظیر است و ظرافت آن مثال زدنی است. ساختار شبستان و استفاده از شیشه های رنگی در آن نیز از جمله جلوه های افسونگر این مسجد به شمار می رود. 

بخش های مختلف مسجد نصیرالملک

در ادامه به بخش های مختلف این مسجد سر می زنیم:

۱- ورودی مسجد

مسجد نصیرالملک دارای دو ورودی است که به کوچه جنوبی و امامزاده مجاور آن مرتبط می شوند. ورودی اصلی دارای در بزرگ چوبی است که قابی سنگی با تزیینات اسلیمی و سنگ یک پارچه بزرگ دارد و روی آن یک قوس پنج اُو هفت (نوعی قوس تیز) ایجاد شده است. بالای قابِ دَر، شعری از شوریده شیرازی به چشم می خورد که بر روی سنگ مرمر نقش بسته و سازنده مسجد و سال اتمام آن را نیز نشان می دهد. این ورودی طاق نمای بزرگی دارد که سقف آن با مقرنس کاری و کاشی های هفت رنگ تزیین شده و ازاره (۱) آن از سنگ گندمک (۲) است. این کاشی ها بیشتر به رنگ آبی و صورتی هستند و نقوش گل سرخ و زنبق شیراز را ایجاد کرده اند.

 این سردر دارای دو جرز است که هر یک به سه قسمت تقسیم شده اند و در بالای آن ها یک تابلو با کاشی هفت رنگی قرار دارد.

پاورقی


۱- قسمتی از دیوار اتاق یا ایوان که از کف تاقچه تا روی زمین است.

۲- نوعی سنگ کرم-گندمی که طرح و رنگ آن مانند خوشه های گندم است.

ورودی مسجد نصیرالملک
photo by Reza Ghaderi

۲- هشتی

پس از عبور از ورودی اصلی مسجد به هشتی می رسیم؛ فضایی نیمه تاریک که نور محدود آن از طریق درگاه یا پنجره مشبک تامین می شود. این قسمت در معماری ایرانی جایگاه خاصی دارد و در بیشتر بناها اعم از مذهبی و غیرمذهبی دیده می شود. دید مبهم در هشتی باعث حفظ فضای درونی ساختمان از دید غریبه ها می شود؛ اما در بناهایی همچون مسجد بیننده را تحریک و کنجکاوی او را بر می انگیزد.

هشتی مسجد نصیرالملک با آجر ساخته شده و درست همانند در ورودی، تابلویی از کاشی در آن وجود دارد که در پایین آن شعر معروف سعدی و نام معمار نقش بسته است.

مسجد نصیرالملک
 

۳- دالان یا راهرو

یکی دیگر از عناصر شاخص معماری ایرانی وجود دالان یا راهرو است که در مسجد نصیرالملک هم به چشم می خورد. هشتی این مسجد با یک پیچ ۹۰ درجه در سمت چپ به راهرویی منتهی می شود که تقریبا فاقد نور است. راز استفاده از دالان در سازه های قدیمی این است که فرد از هشتی به فضایی تاریک هدایت شود و در گذر از آن چشمانش به نبود نور عادت کنند و سپس در نهایت حیاطی چشم نواز پیش رویش قرار گیرد. رسیدن به حیاط پرنور پس از یک دالان تاریک مفهوم غرق شدن در نور را تداعی می کند و پایانی برای سیاهی ها به شمار می رود. 

متاسفانه تصویری از این بخش در دست نیست

مسجد صورتی
 
مسجد صورتی
 

۴- حیاط و نمای مسجد

حیاط مسجد نصیرالملک به شکل یک چهارگوش طراحی شده و در سمت شمال ساختمان مسجد واقع شده است. در میان حیاط حوضی به ابعاد ۴/۵ در  ۱۶/۵ متر به چشم می خورد که درست در مقابل ایوان مسجد قرار دارد. در فصول گرم تر سال مثل بهار و تابستان گلدان‌های شمعدانی در پیرامون این حوض قرار می دهند که طراوتی خاص به حیاط می بخشد. دور تا دور ساختمان مسجد با کاشی های هفت رنگ پوشیده شده و جلوه ای چشم نواز را ایجاد کرده است.

حیاط مسجد نصیرالملک
 

۵- طاق نماها

این مسجد دو ایوان کم عرض یا طاق نما دارد که شبیه هم نیستند و عبارتند از:

*طاق نمای شمالی 

طاق نمای شمالی با نام طاق مروارید یا شاه نشین شناخته می شود و با ۸ متر ارتفاع به صورت کانه پوش (۱) ساخته شده است. همه تصور می کنند که زیباترین قسمت این مسجد، شبستان آن است که شیشه های رنگی دارد؛ اما در واقع این ایوان مروارید است که از نظر معماری و طرح های به کار رفته به عنوان تماشایی ترین بخش مسجد نصیرالملک شناخته می شود. 

داخل و بیرون این طاق نما با کاشی هفت رنگ تزیین شده و بر جای جای آن آیات قرآنی به چشم می خورد. ورودی این قسمت از دو طاق نمای  کوچکی است که در سمت چپ و راست قرار دارد. سه نیم طاق در سه طرف این قسمت وجود دارد و از سمت چهارم به صحن راه پیدا می کند. این ایوان داری ۴ غرفه است که در سمت چپ و راست و در طبقه دوم قرار دارند و در سمت چپ تاریخ ۱۲۹۹ ه.ق حک شده است. در لابه لای آجرهای بدنه این طاق چوب هایی به کار گذاشته اند تا آسیب به بنا در هنگام زلزله جلوگیری کنند.

سقف طاق نمای مروارید مقرنس کاری شده است و نمونه ای از سقف های پنج کاسه ای به شمار می رود. در سال های دور به این ایوان “پن کاسه” نیز می گفتند اما به تدریج نام مروارید را بر آن نهادند. دلیل این نامگذاری تورفتگی ایجاد شده در طاق‌های آن است؛ بد نیست بدانید به حالت تورفتگی صدف که مروارید درون آن قرار می‌گیرد پن کاسه گفته می شود. 

پاورقی


۱- طاق کوچکی که پشت طاق می زنند تا آن را شیب دار کنند.

Reza Ghaderi
Amin Berenjkar
Terry Allen

 *طاق نمای جنوبی

طاق نمای جنوبی دارای کاربری خاصی نیست و تنها به منظور قرینه سازی با ایوان شمالی ایجاد شده است. این طاق نما ارتفاعی کمتر از طاق مروارید دارد و تمام سطح بیرونی و داخلی آن به کاشی کاری و سقف آن نیز مانند طاق شمالی به مقرنس‌کاری مزین است. دو گلدسته بر فراز این طاق نما دیده می شود که باعث شده تا طاق نمای جنوبی و شمالی با هم تقارن نداشته باشند.

در دو طرف طاق نمای اصلی، دو طاق نمای کوچکتر به چشم می خورد که در هر یک از آنها یک در وجود دارد که هم اندازه نیستند و یکی از این آنها به داخل اتاق کوچک و دیگری به گلدسته‌ها راه پیدا می کند. همین مساله تقارن در طاق نمای جنوبی را برهم زده است. 

۶- شبستان ها

شبستان به فضایی مسقف در مساجد اتلاق می شود که ستون های یک شکل و موازی دارد و از یک طرف به صحن یا حیاط مرکزی مسجد پیدا می کند. مسجد نصیرالملک دو شبستان دارد که بر خلاف بیشتر مساجد به خاطر جهت گیری ساختمان، در امتداد محور قبله واقع قرار گرفته اند. در ادامه به معرفی این شبستان ها می پردازیم:

*شبستان شرقی | شکوه سادگی

شبستان شرقی یک شبستان زمستانه محسوب می شود که موزه اوقاف در آن برپاست و از ایوان جلوی آن قابل دسترسی است. این ایوان با ۸ طاق نما از حیاط مسجد جدا شده و ۶ متر عرض و ۷ جرز آجری دارد. آیات قرآنی و کاشی کاری هایی با نقش گل و بوته بر دیوار و پیشانی طاق نما جلوه خاصی به این ایوان بخشیده و آن را آراسته کرده اند.

هفت ستون بدون طرح و ساده در شبستان شرقی دیده می شود که در وسط فضا و در یک ردیف قرار دارند و سقف نیز با کاشی کاری معقلی مزین شده است.

در پشت شبستان شرقی دری وجود دارد که به چاه بزرگی موسوم به گاو چاه یا گاورو باز می شود. گاو چاه به چاه هایی اطلاق می شود که با استفاده از حیوانات از آن آب می کشیدند. در تابستان ها، گاوها را به چاه می بستند و آب مورد نیاز برای آبیاری و شرب را از آن به دست می آوردند. این قسمت در مسجد نصیرالملک محل نگهداری و هدایت حیوان آبکش بوده است. حیوان سطل آب را از چاه می کشیده و در یک حوضچه خالی می کرده تا از فواره حیاط بیرون بزند.

یک دالان از دیگر عناصری است که در این فضا به چشم می خورد. نام محمد حسن معمار و محمدرضا کاشی پز که از معماران و سازندگان مسجد بوده‌ اند در این قسمت و بر روی یک تابلو دیده می شود و از سال ۱۲۹۳ ه. ق به عنوان تاریخ شروع و ۱۳۰۵ ه.ق به عنوان تاریخ پایان یاد شده است. شعر زیر از سعدی در پایین این تابلو نقش بسته است:

غرض نقشی است کز ما بازماند که هستی را نمی‌بینم بقایی

 مگر صاحبدلی روزی به رحمت کند در حق استادان دعایی

Nick Potter
Amin Berenjkar

*شبستان غربی | تماشایی ترین قسمت مسجد

تماشایی ترین قسمت مسجد نصیرالملک شبستان غربی یا شبستان تابستانه آن است که یکی از زیباترین شبستان های مساجد ایران به شمار می رود. در این قسمت از سنگ گندمک استفاده شده و در سنگ تراشی و تزیین آن الگوبرداری از مسجد وکیل شیراز به چشم می خورد. پوشش های مدور یا عرقچین (۱) ها در بین تویزه (۲) های این شبستان ارتفاع کمی دارند اما بسیار زیبا به نظر می رسند.

طاق و دیوارهای شبستان غربی با کاشی کاری های زیبا مزین شده و کف مسجد پوشیده از کاشی‌های فیروزه‌ای و نمای آن نیز آجری است. در سقف نیز نقش گل و بوته و نقوش اسلیمی و آیات قرآنی به خط ثلث عالی به چشم می خورد.

 در گذشته نقاشی‌هایی از گل سرخ نیز در این شبستان دیده می شد؛ اما در تعمیرات حدود ۷۰ سال پیش، با کاشی فیروزه‌ای روی آن را پوشاندند.

از تزیینات چشم نواز که بگذریم، اولین نکته در مورد این شبستان ستون های سنگی آن است که در دو ردیف ۶ تایی قرار گرفته اند و تعداد آنها به نیت دوازده امام به ۱۲ عدد می رسد. این ستون های قطور، طرحی مارپیچ دارند و یکی از زیباترین ستون های اماکن تاریخی شیراز به شمار می روند.

هفت طاقِ چشمه‌ای در بین هر دو ستون قرار گرفته و در انتها محراب زیبایی وجود دارد که با ایجاد یک فرورفتگی در بدنه چوبی شبستان ایجاد شده است. جنس کف محراب از مرمر است و سطح آن پایین تر از کف شبستان قرار دارد.

این شبستان هفت در چوبی با شیشه‌های رنگارنگ دارد که رو به صحن باز می شوند. مسجد نصیرالملک شهرتش را مدیون همین شیشه های رنگی است که به هنگام تابش آفتاب نمایشی بی نظیر به راه می اندازند. این جلوه رنگین کمانی کاری از استاد حاج میرزا آیت است و هر چشمی را به خود خیره می کند.

پاورقی


۱- پوشش های کم خیز گنبدی که معمولا برای پوشش زیرین بقعه ها به کار می روند.

۲- در اصطلاح معماری سنتی، به باریکه‌های باربری از سقف های قوسی شکل گفته می شود که عامل انتقال بارهای فشاری به دیواره‌های جانبی و پایینی هستند.

تماشای این ویدیو از مسجد نصیرالملک را از دست ندهید

 

بهترین زمان بازدید از مسجد نصیرالملک

بهترین زمان برای دیدن بازی رنگ و نور در این مسجد قبل از ساعت ۹:۰۰ است. بسیاری از گردشگران ساعت ۸:۰۰ تا ۱۰:۰۰ را فرصت خوبی برای بازدید از مسجد نصیرالملک می دانند؛ با وجود اینکه شلوغی مسجد ممکن است آزاردهنده باشد؛ اما به دیدن رنگ های زیبای آن می ارزد.

 بهترین زمان عکاسی در مسجد نصیرالملک

اگر به دنبال شکار یک عکس تماشایی از شبستان غربی مسجد نصیرالملک هستید، از نیمه فصل پاییز تا نیمه زمستان به شیراز بروید چرا که تابش مایل خورشید در این روزها بهترین شرایط نوری را برای عکاسی ایجاد می کند. البته برای ثبت یک شاهکار باید سحرخیز باشید و ساعت ۷:۰۰ تا ۹:۰۰ در شبستان حاضر شوید؛ چرا که بیشترین حجم نوری در این زمان است.

اگر هدف تان ثبت یک تصویر حیرت انگیز از طاق مروارید است به هنگام بعد از ظهر به مسجد بروید چرا که نور به سمت طاق مروارید می تابد و آن را زیباتر از همیشه جلوه می دهد.

Amin Berenjkar
Reza Ghaderi
Amin Berenjkar
Amin Berenjkar

راه دسترسی

مسجد نصیرالملک در محله گود عربان قرار دارد که در قدیم به محله اسحق بیگ معروف بود. این محله در جنوب خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است. 

آدرس: استان فارس، شهر شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، کوچه نصیرالملک

اگر می خواهید با وسایل حمل و نقل عمومی به مسجد نصیرالملک بروید یکی از راه های زیر را انتخاب کنید:

مترو: با مترو خودتان را به ایستگاه ولی‌عصر واقع در خط ۱ متروی شیراز برسانید. ادامه مسیر تا مسجد نصیر الملک شیراز حدود ۱.۵ کیلومتر است که می توانید آن را با تاکسی طی کنید.

اتوبوس: سوار بر اتوبوس های خط پایانه ولی عصر - پایانه نمازی شوید که در مسیر رفت و برگشت  از ایستگاه های مصدق، درب شیخ، لطفعلی خان، سه راه احمدی، سه راه نمازی، چهارراه مشیر، چهاراه خیرات، پارامونت، مشیر فاطمی، علوم پزشکی، کریم خان زند غربی و مهندسی عبور می کند. برای رسیدن به مسجد نصیرالملک در ایستگاه چهارراه مشیر پیاده شوید.

اطلاعات بازدید

زمان بازدید: شش ماه اول سال از ساعت ۷:۰۰ تا ۱۹:۳۰ و شش ماه دوم سال از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۸:۰۰

روزهای تعطیل: عاشورا و تاسوعای حسینی، اربعین، سی‌ام صفر، اول شوال (عید فطر)، ۲۱‌ام ماه رمضان

هزینه بازدید: ۳۰۰۰ تومان برای اتباع ایرانی و ۲۰۰۰۰ تومان برای اتباع خارجی

نمایش جاذبه های گردشگری نزدیک

مسجد نصیرالملک از نگاه خارجی ها

زیبایی های مسجد نصیرالملک شهره خاص و عام است و گردشگران زیادی از راه های دور و نزدیک به سوی آن می آیند. این مسجد به حدی خیره کننده است که روزنامه هاف پست یا هافینگتن پست (The Huffington Post) در یکی از گزارشات خود به مسجد نصیر الملک پرداخته و آن را این گونه توصیف کرده است:

نصیرالملک (مسجد صورتیِ ایران) مثل تماشا کردن از داخل یک زیبابین است. از بیرون که به نمای مسجد نگاه کنید شاید در نظر اول چیزی جز یک بنای معمولی مذهبی نبینید؛ اما حقیقت این است که دنیایی از رنگ در دل نصیرالملک پنهان است. 

خواندن نظرات گردشگران خارجی در مورد مسجد نصیرالملک در وبسایت تریپ ادوایزر (TripAdvisor)، یکی ز معتبرترین وبسایت های سفر و گردشگری نیز خالی از لطف نیست:

اسپیربال (Spierbal) زن گردشگر هلندی: قبل از ساعت هشت و نیم بهترین زمان بازدید از این مسجد است؛ درست قبل از اینکه گردشگران در آن جا تجمع کنند. تابش نور خورشید به شیشه های رنگی، منظره سحرانگیزی ایجاد می کند. استفاده از رنگ صورتی در ساختار این بنا بر زیبایی آن افزوده است و شما را متحیر می کند.

سارا از نیویورک: مسجدی زیبا با کاشی کاری چشم نواز و شیشه های رنگی که نور خورشید را از خود عبور می دهند و رنگین کمانی را بر فرش ها ایجاد می کنند.

پونکا (Punkah) زن گردشگر استرالیایی: عکس های زیادی را از این مکان دیده بودم. نمی توانید تصور کنید اینجا چه قدر خوب است. دیدن نور خورشید که از شیشه های رنگی عبور می کرد، به قلبم آرامش خاصی داد. مردم احترام خاصی برای بازدیدکنندگان قایل هستند و می توانید ساعت ها در این مسجد به عکاسی بپردازید؛ بدون اینکه کسی مزاحمتان شود. بازدید از این سازه یکی از بایدهای سفر به شیراز است.

ساشا از پرتغال: به محض ورود به مسجد، نورها به عمق ذهنتان نفوذ و دغدغه ها را پاک می کنند. دریایی از آرامش و امید انتظارتان را می کشد.

آلیس از آلمان: رنگ ها، نورها، گل ها و ... همه چیز در یک مسجد گردهم آمده تا شما را متحیر کند. صبح ها را از دست ندهید و شاهد سرک کشیدن نور خورشید به داخل مسجد باشید. این بهترین زمان برای ثبت تصویر است؛ چیزی که بهترین سوغاتی شما از سفر به شیراز خواهد بود.

مایک لیندا از انگلستان: مسجد به خودی خود دیدنی بود؛ اما شیشه های رنگی بر زیبایی فضا می افزود. ایرانی ها در این مسجد سلفی های زیادی می گیرند.